Salman Rushdie

"A poet's work is to name the unnamable, to point at frauds, to take sides, start arguments, shape the world and to stop it from going to sleep."

Salman Rushdie

स्वास्नी मान्छे- (On-going Write)

 दृश्य १

चखूँतीबखूँती गुफाबाट निस्किएर भि र छाया सरासर प्रमीलापुरीको बाटो लाग्छन् ।
छाया अघिअघि हुन्छिन्, भि पछिपछि हुन्छन् । घाम लागेको भए पनि पर क्षितिजमा
पानी पर्ने बादल देख्न सकिन्थ्यो ।

भिः    छाया मलाई तिम्रो हजूरआमासगँ भेट गर्नुछ ।

छायाः    (भिपट्टि नहेरी सरासर हिँड्दै) हुन्छ नि त, म भेट गराइदिउँला । भर्खर त आउनुभयो । चखूँतीबखूँती  गुफाको धुलो अझै पहिरनमै छ । पहिला कपडा फेर्नुहोस्, नुहाउनुहोस्, थोरै केही खानुहोस् । राती हाम्रोमै आराम गरेर भोलि विहान भेट्नुहोस् । हुदैँन ?

भिः    (छायाको पाइलाको गती पछ्याउदैँ) हुन्छ, भइहाल्छ नि । तर मैले फेर्नको लागि कुनै कपडा    ल्याएको छैन, अनि भरे पढ्नको लागि कुनै पुस्तक पनि छैन । तपाईँले व्यवस्था गरिदिनुपर्छ है त ।(खिस्स हाँस्छ)
छायाः    झन्डै पचास वर्षपछि प्रमीलापुरीमा कोही पाहूना लागेको छ, तपाईँको खाने, बस्ने, पढ्ने, सुत्ने सब व्यवस्था आरामसगँ हुन्छ, केही सुर्ता लिनु पर्दैन । बरू के कस्तो लाग्दै छ, तत्कालै भन्नुहोस्, मनमा नराख्नुहोस् । पाहुनाको सत्कार गर्न पाउँदा हामी प्रमीलापुरीवासी बहूतै धन्य ठान्छौँ । तपाईँ खुसी हुनुभयो भने हामीलाई आनन्द मिल्ने छ ।

भिः    धन्यवाद छाया । तिम्रो र प्रमीलापुरीको सत्कारप्रति म आभारी हुनेछु । मलाई थाहा छ यहाँ धेरै वर्ष पहिले सम आएका थिए ।

छायाः    सम, को सम ? सम नाम गरेका कोही पनि आएका छैनन् । पछिल्लो चोटि यहाँ आएका भनेका कान्तीपुरीबाट बालकृष्ण नाम गरेका कवि हुन् । उनीभन्दा अघि को आएका थिए मलाई ज्ञान छैन, तर पछाडी कोही पनि आगन्तुकको पाइला परेको छैन प्रमीलापुरीमा ।

भिः    (थोरै मुस्कुराउदैँ) बालकृष्णकै थर हो सम । पछाडीको शेर हटाएर आफूलाई खान्दानभन्दा फरक देखाउनु थियो सायद, र सफल पनि भए । मैले बालकृष्ण सम नै भनेको हूँ ।

छायाः    अच्छा ! बालकृष्णकै थर पो हो सम ? म कसरी जानूँ ? यहाँ प्रमीलापुरीमा थरको व्यवस्था छैन । सबै नामबाटै चल्छ । तपाईँले विस्तारै थाहा पाउनुहुन्छ । यहाँ कुनै दुई व्यक्तीको एकै नाम हुदैँन । सबको परिचय उसको नाम नै हुन्छ, जुन प्रमीलापुरीभरमै एउटै हुन्छ ।

भिः    (अचम्म मान्दै) हो र ? थरविना पनि मानिसको पहिचान सम्भव हुन्छ र ?

छायाः    हुन्छ । भइरहेकै छ । जस्तो कि मेरो नाम छाया । प्रमीलापुरीभरमै यो नाम गर्ने कोही छैन । जब कसैले छाया भन्दछ, मेरो नै नाम लिइराखेको हुन्छ ।

भिः     थर पहिचान मात्रको लागि कहाँ हो र ? थरले जन्मथलो, वासस्थान इंकित गर्दछ । कुलखान्दान
        चिनाउँछ । विहावारी र अरू व्यवहार सजिलो गराउँछ ।

छायाः    तपाईँको विचार सही हो । तर (भिपट्टि फर्केर हातले ईशारा दिदैँ एकैछिन चौतारीमा बस्ने सङ्केत       गर्दछिन्) प्रमीलापुरी सानो नगरी छ । जति यहाँ मानिसहरू छन्, सबै यतै जन्मिएका हुन् । कहीँबाट कोही आएको छैन । यसकारण जन्मथलो र वासस्थान इकिंत गर्नका लागि थरको आवश्यकता परेन नै । रह्यो कुलको कुरा । प्रमीलापुरीमा सबैको कुल देवता साझा देवीदेवताको पूजा आराधाना गर्न यहाँका मानिसहरू भेदभाव गर्दैनन् । सबै देवीदेवतालाई समान आस्था र पूजा चढाँउछन् ।

भिः    अनि बिहावारी व्यवस्था कस्तो छ । (खल्तिबाट रूमाल झिकेर पसिना पुछ्दै) सातपुस्ताभित्र त पशूको त प्रजनन् ठीक हुदैँन, सन्तान अवगुणका जन्मन्छन् ।

छायाः    ठीक भन्नुभयो । प्रमीलापुरीमा विहा त्यहाँ हुन्छ, जहाँ प्रेम हुन्छ । तर यता प्रेमको आखाँ हुन्छ, अन्धो हुदैँन । जहाँ भविष्य हुदैँन, त्यहाँ प्रेम हुदैँन । उता ठ्याक्कै विपरित हुन्छ । पहिला प्रेम हुन्छ, अनि पछि भविष्य खोजिन्छ । यता पहिला भविष्य हेरिन्छ, अनि प्रेम गरिन्छ ।

भिः    भनेपछि, यता प्रेमले मिलन नै पाउछँ सधैँ ? मँैले यसो बुझ्दैछु, गल्ती भए कृपया सच्चाइ पाऊँ ।
छायाः    हो । प्रमीलापुरीमा आजसम्म कुनै पनि प्रेमजोडीहरू छुट्टनु परेको छैन । यो कुरा नगरीकै गर्व पनि हो । यसो हुनाको प्रमुख कारण मैँले भनिहालेँ । यहाँको प्रेम अन्धो हुदैँन । मानिसहरू भावनाले प्रेम गर्दैनन्, चेतनाले गर्दछन् ।

भिः    कस्तो अविश्वसनीय ? उता हाम्रोतिर भावनाका प्रेमहरू मात्र भेटिन्छन् । अनि प्रेमका निमित्त लडाइ, सङ्घर्षहरू भएका छन् । साम, दाम, दण्ड, भेद सबै प्रयोग गरेर मानिसहरू प्रेम पाउन खोज्दछन्  । यो भनेको त जाबो छलकपटी भावनालाई सवैस्व सुम्पिएको न त भयो । भावनाजस्तो मिथ्या संसारमा के नै होला अरू ?
छायाः    (हाँस्दै) चेतनाको सहराले भावनामाथि शासन गर्न सकिन्छ । वहकाइपूर्ण जिन्दगीलाई अर्थपूर्ण बनाउन सकिन्छ ।

भिः    हरेक व्यक्तिमा चेतना घुसेकै हुन्छ यस नगरीमा ? अचम्म ! दैवीय चमत्कार नै हुनुपर्छ यस्तो त ।
छायाः    दैवीय चमतकार हैन, साधारण मानिसको व्यवहार । इमान्दार, तापस्विक, समूहगत व्यवहार । आदीदेखि नै यस्तो थिएन यो नगरी । शेफालिका, ऋता, कादम्बीनी, धिराधा, ज्वाला, बसुन्धारा आदीको धेरै देन छ । यी नामहरूले प्रमीलापुरीलाई धेरै नै गुण लगाएका छन् । हामी र हाम्रो वशंजले कहिल्यै बिर्सने छैनौँ ।

    (चौतारीमा बेजोडसगँ सिर्सिरे हावा चल्छ । रूखमाथि चराका झुण्डहरू कराउदैँ खेलमा रमाइरहेका हुन्छन् ।)
 
थकाइ मरेको भए जाऔँ । अझ मेरो निवाससम्म पुग्न हामीलाई आधा दिनको समय लाग्छ । फट्टाफट हिँड्यौँ भने घाम नडुब्दै पुग्नेछौँ । फेरि तपाईँको लगाउने, पढ्नेको पनि व्यवस्था गर्नुछ ।

भिः    हुन्छ जाऔँ । (उठ्छ) तर मलाई प्रमीलापुरी साच्चै नै काल्पिनिक र अविश्वसनीय लाग्यो ।
छायाः    भर्खरभर्खर भएर हो । पछि साधारण आग्नुपर्छ । बरू अहिले फट्टाफट जाऔँ ।
भिः    हुन्छ , जाऔँ ।

    (दुवै फट्टाफट हिँड्छन् । भि छायालाई पछ्याउन हतासले हिँड्दछ ।)


दृश्य— २

भि र छाया प्रमीलापुरीलाई किनार बनाएर बग्ने खोलाको तिरैतिर हिँडिरहेका छन् । खोलापारी भर्खर रोपाईँ गरिएका खेतहरूमा धानका हरीया विरूवा हावासगैँ लहरी खेल्दैछन् ।

भिः    छाया, मलाई सङ्गलो खोला देख्यो कि तिर्खा लागिहाल्छ । यो खोलाको पानी म पिऊँ ?

छायाः    हुन्छ, पिउँदा हुन्छ । प्रमीलापुरीको सभ्यता यही तृष्णमती नदीबाट सुरू भएको कथन छ । चिन्ताभय  केही केही नमानी पिउँदा हुन्छ । बरू टेक्दा चाहिँ हेक्का पु¥याउनु होला । ढुङ्गाहरू चिप्ला होलान् ।

    (भि उफ्रदैँ खोलातिर जान्छ । एउटा ठूलो ढुङ्गामा  टुक्रुक्क बसी अञ्जुलीले पानी उबाएर पिउँछ । पानी चोब्दछ । टाउको बाहिर निकाल्दै ऊ चिच्याउँछ, मानौँ उसले अचानक केही सम्झियो)

भिः    छाया, तिमीले प्रमीलापुरीमा कसैको पनि नाम दोहोरिदैँन भनेको होइन, तर छाया मरिसकिन् । समको पुस्तक उनको मृत्युको श्रीङ्खला पढेको बल्ल पो याद आयो । झुटो बोल्ने तपाईँ कि मलाई बालकृष्णजस्तै सोझो पाखेँ ठानेर ठट्टामजाक  गर्नुभयो । मलाई त्यस्तो मन पर्दैन है । लौ सरासर भन्नुहोस् रहस्य के हो ?

छायाः    तपाईँ यो जिज्ञासा अघि नै पोख्नु होला भन्ने ठानेकी थिएँ । बल्ल आएर सोध्नुभयो । ढाटेँकी हैन किन ढाटूँ । म अपवाद हूँ, त्यती मात्र हो ।

भिः    (टाउको निहुराउदैँ छाया नजिक भी पुग्छ) मैले बुझिन कस्तो अपवाद ।

छायाः    भोलि हजूरआमाले भन्नुहोला ।

भिः    त्यसो भए त तिम्रो हजूरआमा कवीयत्री आस्फोता होइन ?

छायाः    कवीयत्री त हुन्, तर आस्फोता होइनन् । आस्फोताले देहत्याग गर्नुभएको साढेँ दुई दशक भयो । म जन्मनुअघि नै ।

भिः     ला, हो र ? मेरो कत्रो रहर थियो उनीसँग बसेर कविता सुन्नेसुनाउने ।

छायाः    मेरी हजूरआमासँग बसेर रहर पु¥याउनुहोला बरू छिटो जाऔँ । धेरै छैन अब, त्यस्तै डेढ घन्टा पुगिन्छ ।

भिः    हवस् जाऔँ  सरासर । तपाईँ अघि लाग्नुहोस् ।

छायाः    म सानी छु, त्यसैले मलाई आदरार्थी सर्वनामले सम्बोधन गर्नु पर्दैन । तिमी भनेर सम्बोधन गर्नुभए म खुसी हुनेथेँ ।

भिः    हवस् । तपाईँलाई खुसी बनाउन त सजिलै सहेछ ।

छायाः    फेरि तपाईँ भन्नुभयो !

भिः    माफ गर्नुहोला ।

छायाः    फेरि ?

भिः    (हाँस्दै) मलाई अफ्ट्यारो महशूस हुदैँछ तपाईँलाई तिमी भन्न ।

छायाः    किन अफ्ट्यारो मान्नुप¥यो । लौ बरू सरासर जाऔँ ।

भिः    हुन्छ । (दुवैजना हिँड्न थाल्छन्) छाया, एउटा कुरा भन त, प्रमीलापुरीमा  रेल, यानेकी वाष्पयान चल्नेगथ्र्यो होइन र ?

    कुनै प्रतिक्रिया नजनाई छाया लुइलूई अघि बढ्छिन् । भि पछिछि लाग्छ ।

दृश्य—३
उनीहरू प्रमीलापुरी प्रवेश गर्ने त्यो विशाल द्वारमा आइपुग्छन् । भित्र प्रवेश गरे लगतै त्यहाँको कालीगडी देखेर भि नतमस्तक हुन्छ । पाटनबसन्तपुरतिर देखेकोजस्तो कलाकारिता भएपनि साह्रै मोहक र जिवन्त भएका कारण भि तिनीहरूलाई हेर्दै, दङ्ग पर्दै अघि बढ्छ । घर, देवालय, चोककुना, जताततै मानिसका श्रीजना देख्न पाइन्थ्यो ।

घाम डुब्ने तरखरमा हुन्छ । वातावरण क्षितिजजत्तिकै सिन्धूरेँ भएर आएको छ । मानिसहरू एकाध देखिन थाल्छन् । निकै हसिँलापोटिला मानिसहरू । पहिरन पनि कस्तो आ—आर्कै । एक्लै पनि कोही हिँडेको छैन ।

एकजनाः ए छाया । कता पुगेर आयौ ।

अर्कोः    अनि यिनी चाहिँ को ?

छायाः    म उहाँलाई चखूतीबखूती गुफाबाट लिएर आएकी । उहाँ भि । आजै आउनुभयो ।

तेस्रोः    महारानी त्रिकम्पाको मर्जी भएपछि हिजोको आजै हुन परिहाल्यो । खुसी लाग्यो तपाईँसँग भेट्दा ।

    (पहिला नमस्कार गर्छ, अनि मिलाउनको लागि दाहिने हात अघि सार्छ )

भिः    (हात मिलाउदैँ) मलाई पनि खुसी लाग्यो । (सबैसगँ पालैपालो हात मिलाउँछ ।)

छायाः    तपाईँहरूको त आजै परिचय भइहाल्यो । अब गएर घरटोलमा पनि हल्ला फैलाइदिनु होला । प्रमीलापुरीमा करीब पचास वर्षपछि कोही पाहुना आएका छन्, पर्सि उहाँको परिचयात्मक र स्वागतात्मक कार्यक्रम आयोजना गरिने भएको छ । महारानी त्रिकम्पाकै मर्जी ठानेर सबैलाई जानकारी दिनुहोला । आफूहरू पनि आउनुहोला ।

दोस्रोः    हवस्, छाया । भि, पर्सि भटौँला ।

पहिलोः    पछि भेटौँला भि ।

तेस्रोः    अहिलेलाई हामी जान्छौँ ।

छायाः    हवस्, हामी पनि लाग्यौँ । पर्सिको आयोजनाबारे चाहिँ बरूसबैलाई खबर गरिदिनुहोला ।
   
    (ती मानिसहरू अलि पर पुग्छन् ।)

भिः    कस्तो आयोजना भनेको छाया । अनि अघि एकजनाले गरेको कुरा मैले बुझिन । को महारानी त्रिकम्पा ? कस्तो आदेश ? मैँले त षडयन्त्रकारी गन्ध पो पाउन थालेँ ।

छायाः पहिले घर पुगौँ अनि सबै भनौँला ।

   (चोकबाट दाहिने मुडी चौतारी छेऊको घरभित्र पस्दछन् । “आमा हामी आयौँ”, छाया चिच्याउँछिन् ।)

दृश्य ४

दुब्लोपातलो जिङ्रििङ्ग नकोरिएको कपाल भएको भिलाई सरासर बैठक कोठामा लिएर जान्छिन् । अनि आश्चर्य के भनेँ कोठामा धेरै वरिष्ठ व्यक्तिहरू आसीन थिए । केटाकेटीजस्तै चञ्चल छाया शर्माउछिन् । झट्ट हेर्दा त्यो भेला गोप्य भेलाझैँ लाग्थ्यो । भि र छाया कोठामा देखिने बित्तिकै सबैका नजर उनीहरूतिरै केन्द्रित हुन्छ ।

छायाकी हजूरआमा उठ्नुहुन्छ र थाल्नुहुन्छ—

को जान्दछ र भविष्य के हो ?
को जान्दछ र सत्य के हो ?
विगतको प्रकाशमा मिथ्या जगत
को पुरो दृष्टी देख्ने पनि को ?

एउटा चक्र निरन्तर घुम्दछ एकै वेगमा
त्यसैको आडमा छ अर्को छ विशाल र स्थीर
पहिलो समय, दोस्रो ब्रह्माण्ड ।

पाएँ—दिएँ, छ—थियो सब मायावी खेल
जे थिएन ब्रह्माण्डमा कसैले ल्याएन
जे छ ब्रह्माण्डमा त्यसैको रूप फेरिने हो
कठै एक जिन्दगी मेरो के नै पो हो ?

नहुदाँ सहन सकूँ, हुदाँ बाँड्न चाहूँ
प्रभूप्रतिको आस्था र स्वयंप्रतिको विश्वास
दाहिने, देब्रे गरी सधैँ म पाइला चालूँ
र पुगेर मानिसहरूका दिलभित्र सल्काऊँ
भतृत्वको दीयो र फूकूँ मानवताको विगुल
खुसी हृदयले, हर्षित हृदयले ।

आदेश गर्ने महारानी त्रिकम्पा
पहल गर्ने महारानी भावाम्वृता र प्रेमशोभा
कीर्ति रच्ने विदुषी मञ्जरी
र रहर गर्ने सकल नगरवासी
सबको जय !
अर्धशतक वर्षहरूपछि एकाएक
हाँस्दछिन् प्रमीलापुरी बनिकन पाहुनामय
सबको जय !


1 comment: